Franczyza jest to system sprzedaży towarów, technologii, bądź usług oparty na ścisłej i nieprzerywalnej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi przedsiębiorstwami, które są niezależne od siebie prawnie oraz finansowo. W tym systemie sprzedaży występuje franczyzodawca oraz franczyzobiorca.

Rozpoczęcie działania działalności na licencji franczyzowej jest jednoczesnym zobowiązaniem do prowadzenia działalności w sposób wymagany poprzez osobę udzielającą licencję – franczyzodawcę. Umowa franczyzy jest zawiązywana pomiędzy franczyzodawcą, a franczyzobiorcą, w umowie umieszczone są dokładne prawa i obowiązki obu stron.

Jakie franczyza daje możliwości?

System franczyzy daje pełną możliwość do:

  • nazwy franczyzodawcy
  • znaków towarowych franczyzodawcy – np. logo
  • „know-how”
  • korzystania z sposobu prowadzenia działalności
  • korzystania z sposobu postępowania
  • pomocy handlowej
  • pomocy technicznej

Jakie zobowiązania ma franczyzobiorca?

Oprócz przywilejów, które otrzymuje franczyzobiorca należy się liczyć również z wymogami franczyzodawcy, między innymi są to takie rzeczy jak:

  • gotowość do włożenia własnego kapitału w działalność
  • bycie przygotowanym na ponoszenie stałych opłat dla franczyzodawcy
  • zachowanie poufnie większości bądź wszystkich informacji
  • przestrzeganie standardów obowiązujących w danej sieci

Oczywiście, oprócz tych kilku przykładów może być więcej zobowiązań, które oczywiście będą uzgodnione między obiema stronami i zawarte w umowie.

Rodzaje franczyzy:

  • indywidualna – umowa jest zawierana między kilkoma franczyzobiorcami
  • sieciowa – franczyzobiorca posiada wiele podmiotów
  • subordynacja – franczyzodawca posiada koncepcje na prowadzenie działalności, a franczyzobiorcy ją wykonują
  • partnerska – część placówek jest prowadzona przez franczyzodawce, a reszta poprzez franczyzobiorce
  • Franczyza również posiada dwa odmienne rodzaje działalności, są to:

  • franczyza dystrybucyjna – franczyzodawca przekazuje swoją wiedze franczyzobiorcy w zakresie towarów oraz wiedzy na temat sprzedaży – franczyzobiorca prowadzi
  • sprzedaż ze znakiem towarowym franczyzodawcy,
  • franczyza usługowa – franczyzodawca przekazuje swoją wiedze franczyzobiorcy w zakresie procedur wykonywanych usług – franczyzobiorca prowadzi punkt usługowy ze
  • znakiem towarowym franczyzodawcy.
  • 1 KOMENTARZ

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here