Wartościowanie pracy jest podstawą do stworzenia procesów wewnątrz firmy, prowadzi bowiem do zrozumienia specyfiki i wagi konkretnych stanowisk, ich wpływu na rozwój biznesowy i finalne efekty finansowe. Co warto o nim wiedzieć?

Wartościowanie pracy nie oznacza wartościowania człowieka

Wartościowanie pracy polega na dokładnej analizie odpowiedzialności i zakresu obowiązków na konkretnym stanowisku. Na podstawie wyciągniętych wniosków można stwierdzić, który z pracowników jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania firmy, a także określić poziom wynagrodzenia na poszczególnych stanowiskach.

Wartościowanie pracy nie dotyczy jednak oceny pracownika, jego charakteru czy zaangażowania. Dotyczy określenia, który z pracowników jest istotniejszy, ale nie który z nich jest lepszym pracownikiem.

Na co największy wpływ ma wartościowanie pracy?

Wartościowanie pracy, zwłaszcza w średnich i dużych przedsiębiorstwach, służy jednak przede wszystkim jako podstawa do wyznaczenia procesów i zrozumienia specyfiki poszczególnych stanowisk. Realnie oceniając zakres obowiązków przypisanych do danego stanowiska można także stworzyć strukturę przyrównywania wartości pracy w danej firmie.

Proces wartościowania pracy

Proces wartościowania powinien rozpocząć się od wybrania metody sumarycznej lub analitycznej, w zależności od potrzeb konkretnej organizacji. W wypadku stanowisk sprzedażowych, marketingowych czy obsługi klienta wystarczy, że firma posiada CRM analityczny – na podstawie danych z takiego systemu można bez problemu ustalić, którzy pracownicy zmagają się z największą ilością obowiązków, w których działach brakuje mocy przerobowych. Jeżeli jednak do tej pory w firmie nie używano rozwiązań pozwalających na bezproblemową analitykę, warto skontaktować się ze specjalistami zajmującymi się zasobami ludzkimi.

Proces wartościowania pracy dla osoby bez wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi może być prawdziwym wyzwaniem. Jest to jednak niezbędny element, pozwalający na sprawniejsze przydzielanie zadań w przedsiębiorstwie, a tym samym – na zwiększanie szansy na rozwój firmy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here